• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

WITAM

LUBIE GRAĆ W GRE

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Znaczniki

Spis treści

 

1 2 A 3 B 4 BODY 5 BORDER 6 BR 7 CAPTION 8 CENTER 9 CODE 10 DIV 11 H1, H2, H3, H4, H5, H6 12 HEAD 13 HTML 14 I 15 TABLE 16 TD 17 TH 18 TR 19 STRONG Pozwala na wyróżnienie tekstu.

 

   

       Tytuł strony

   

   

   

 

Linia może być bez cieniowania


Możemy okreœlić dowolnš gruboœć linii



Linia może mieć okreœlonš w pikselach długoœć



lub długoœć wyrażonš w procencie szerokoœci strony



Linia może być umieszczona na œrodku (domyœlnie)


Może być wyrównana do lewego lub do prawego brzegu strony



Innš możliwoœciš jest ustawienie koloru linii poziomej .



 


Punktowanie, numerowanie

Podobnie jak w edytorach tekstów na stronach www czasami stosujemy wypunktowanie lub numerowanie.

Aby utworzyć strukturę wykazu wypunktowanego, należy użyć polecenia (ang. unordered list). W rstrukturze umieszczamy z kolei poszczególne punkty wykazu, które wprowadzamy za pomocš znacznika

 

Przykład:

Moje zainteresowania:




Informatyka
Muzyka klasyczna
Astronomia

Wykazy numerowane uzyskamy stosujšc 

i< /OL> zamiast i (ang. ordered list).

Możemy dodatkowo wybrać typ numeracji: a, A, i, I  1 (domyœlny).

Przykład:

 


Atrybuty czcionki

Aby tekst w przeglšdarce nie wyglšdał wszędzie tak samo, stosujemy  dodatkowe atrybuty czcionki - pogrubienie (bold), pochylenie (italic) i podkreœlenie (underlined). Atrybuty pozwalajš uwypuklić okreœlone fragmenty tekstu.

Tekst pogrubiony

Tekst pochylony

Tekst podkreœlony

W dokumentach HTML stosuje się nieco innš definicję wielkoœci czcionki niż przyjęta w edytorach tekstów. Podstawowa czcionka ma wielkoœć 3 jednostek i jest zazwyczaj wyœwietlana w przeglšdarkach WWW jako czcionka 10-12-punktowa.. W dokumencie możemy stosować czcionkę o wielkoœci od 1 do 7. Im większa wartoœć, tym większa czcionka w przeglšdarce.

Znacznik okreœlajšcy wielkoœć czcionki, ma następujšcš postać:

Tekst

x = 1...7

Gdy w taki właœnie sposób definiujemy wielkoœć czcionki, nadajemy jej wartoœć absolutnš. Możemy jednak także nadać wartoœć relatywnš, czyli względnš, podajšc wielkoœć zmiany. Skoro czcionka standardowa ma wielkoœć 3, możemy dodać do niej co najwyżej 4 jednostki lub odjšć co najwyżej 2. Gdyby czcionka podstawowa miała wielkoœć 1, moglibyœmy dodać 6, ale już niczego nie moglibyœmy odejmować.

Tekst

Tekst objęty

x = 1...6

W podobny sposób możemy zmieniać kolor czcionki:

Tekst

Kolory możemy definiować w postaci tradycyjnej, a więc za pomocš wartoœci szesnastkowych (np. kolor biały ma wartoœć #FFFFFF, a czarny #000000), albo za pomocš ich nazw. Wszystkie popularne przeglšdarki akceptujš wartoœci heksadecymalne (w formacie RRGGBB, gdzie RR - składowa czerwona, GG - składowa zielona, BB - składowa niebieska), aczkolwiek ich wprowadzanie wymaga wspomagania w edytorze HTML.

Internet Explorer i Netscape Navigator interpretujš również nazwy kolorów. Poczštkowo można było się posłużyć jednš z 16 barw, zaœ ostatnio paleta rozszerzyła się do 256 kolorów. Najczęœciej jednak przy definiowaniu koloru tekstu wystarczy 16 barw i można przyjšć, że posługiwanie się nazwami kolorów jest najwygodniejszš metodš ich definiowania.

Przykłady:

black, silver, gray, maroon, red, purple, fuchsia, green, lime, olive, yellow,,navy, blue, teal, aqua.


Grafika

Grafika na stronach www jest bardzo istotnym elementem - urozmaica ich czytanie.

Na stronach WWW sš stosowane dwa podstawowe formaty bitowych plików graficznych - GIF i JPG (JPEG) - które sš z założenia skompresowane (często nawet dziesięciokrotnie w stosunku do innych popularnych formatów), a więc zajmujš znacznie mniej miejsca grafiki w innych formatach. Dzięki temu transmisja strony trwa znacznie krócej.

Grafikę możemy wprowadzić na stronę za pomocš znacznika:

W najprostszym przypadku, gdy obrazek znajduje się w tym samym katalogu co dokument, wystarczy podać jego nazwę. Gdy grafiki gromadzimy w odrębnym katalogu, konieczne jest podanie œcieżki dostępu.

Przykład:

Wielkoœć obrazka możemy regulować za pomocš parametrów HEIGHT (wysokoœć) i WIDTH (szerokoœć).

 

Parametr BORDER=x pozwala wyœwietlić wokół obrazka ramkę o gruboœci równej x pikseli:

 Parametry VSPACE (vertical space) i HSPACE (horizontal space) pozwalajš ustalić odległoœć obrazka, w pikselach, od oblewajšcego go tekstu:

 

Parametr, ALIGN=..., steruje pozycjš obrazka w stosunku do oblewajšcego go akapitu.

Jeżeli chcemy umieœcić obrazek na œrodku wiersza, musimy objšć go znacznikami

Obrazek można też umieœcić w komórce tabeli, wstawiajšc między znacznikami komórki definicję obrazka, co można wykorzystać do tworzenia efektownie wyglšdajšcych obramowań.


Pływajšce napisy (neony)

Efektownym elementem jest pływajšcy napis zwany też neonem.

Animacja napisu można sterować.

Minimalna definicja ma postać Tekst< /MARQUEE>.

Tekst może poruszać się na trzy sposoby:

BEHAVIOR=SCROLL powoduje, że tekst porusza się od jednego brzegu strony w kierunku drugiego, znika za nim i wypływa ponownie zza pierwszego brzegu.

BEHAVIOR=SLIDE powoduje, że tekst wyrusza od pierwszego brzegu, dociera do drugiego i zatrzymuje się.

BEHAVIOR=ALTERNATE powoduje, że tekst wyrusza od pierwszego brzegu, dociera do drugiego i "odbija się", powracajšc w kierunku pierwszego.

BGCOLOR="kolor" pozwala okreœlić kolor tła, czyli drogi, po której porusza się napis. Kolor można podać w postaci numerycznej lub słownej (16 barw).

Poczštkowy kierunek ruchu jest okreœlany za pomocš parametru DIRECTION=LEFT lub DIRECTION=RIGHT. Domyœlny jest kierunek w lewo.

Fizyczne wymiary drogi sš wyznaczone przez parametry HEIGHT=x (wysokoœć) i WIDTH=y (szerokoœć). Można je wyrazić w pikselach lub procencie wysokoœci i szerokoœci ekranu.

Parametr LOOP=x pozwoli powtórzyć ruch tekstu x razy.

Parametry HSPACE=x i VSPACE=y pozwalajš okreœlić odległoœć pola animacji w poziomie i/lub w pionie od sšsiadujšcych elementów, np. tekstu.

Parametr SCROLLAMOUNT=x pozwala okreœlić w pikselach skoki tekstu (ruch odbywa się skokami po x pikseli). Przy niewielkiej wartoœci ruch jest płynny i wolniejszy, przy dużych - nieco szarpany i szybszy.

  Parametr SCROLLDELAY=y pozwala okreœlić w milisekundach odstępy czasowe między kolejnymi skokami. 1000 = 1 sekunda.

 Parametr ALIGN=abc (top, middle, bottom) pozwala ustalić, gdzie (na jakiej wysokoœci pola) znajduje się tekst sšsiadujšcy z animacjš.

Mój neon


Przykładowa strona

   
       Moja strona
      
       

Moja strona WWW


       

To jest moja pierwsza strona WWW. Czytam kolejne lekcje "e-nauki" i poznaję znaczniki< FONT FACE="Arial CE" SIZE="+1"                   
            COLOR="Red">HTML. Uczę się tworzenia stron WWW.


       

E-nauka obejmuje 11 tematów:


   
        Algorytmika i programowanie
        Animacje komputerowe
        Edukacja regionalna
        Grafika komputerowa
        Metoda projektu w nauczaniu
        Moja szkoła w Unii Europejskiej
        Multimedia w szkole
        Ocenianie w szkole
        Oprogramowanie alternatywne
        Projektowanie witryn www
        Szkolny portal internetowy
   
   

   


     WODIiP Opole .
   

 

WYKONAŁ JAKUB BŁACHOWICZ

 

17 maja 2019   Dodaj komentarz
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Jestemkims | Blogi